nuffnang

NUFF

Rabu, 8 Januari 2014

[TRAVEL] Sibu, Pintu Masuk Sungai Rejang (Part 2)

Tempat-tempat Menarik di Sibu

Boleh dikatakan sekurang-kurangnya sekali aku merayap ke bandar Sibu sejak kebelakangan ini. Memang bosan kalau asyik terperap kat pekan saratok tiap hujung minggu. Aku sebenarnya takde lah mahir sangat pasal Sibu, at least aku ada sikit pengalaman & pengetahuan tentang tempat-tempat menarik di sibu ni.

Cuti-cuti Malaysia. Tahun Melawat Malaysia 2014! *tetiba!*

Walaupun tak banyak tempat yang best nak lawat tapi pengalaman menjejak ke tempat yang bukan tumpuan tourist ni sangat berharga. Mencari kelainan adalah kuncinya di situ..

Bagi aku, Sibu jauh ketinggalan dari segi pelancongan kepada Kuching. Tapi, ingat kata kunci tadi.. mencari kelainan Okey.. Mencari kelainan..

Kalau ke sibu, jangan lupa menggunakan pengangkutan air di sana. Itu lah perhubungan terpantas masyarakat pedalaman dengan di bandar. Rasai sendiri pengalaman menelusuri sungai rejang. Jangan risau, bot ekspress yang digunakan agak selesa berbanding zaman dulu-dulu.

Aku cadangkan korang naik bot tersebut untuk melihat rumah panjang secara lebih dekat. Sila contact Sibu Municipal Council +6084333411 untuk pertanyaan tentang lawatan ke rumah panjang di sana.

Kalau nak pergi terus ke rumah panjang pun boleh, tipsnya
1) Sudah tahu lokasi (rumah panjang) yang dituju supaya tak tercari-cari
2) Minta izin dengan tuai rumah (ketua rumah panjang)
3) Biasanya, adat mereka adalah menghidangkan tuak(arak) pada tetamu dan tetamu mesti minum! tapi sila tolak dengan berhemah (bagi muslim) dan sekadar menyentuh hujung jari pada gelas berisi tuak tu (budaya tempatan; menolak pelawaan makan/minum dengan baik). Mintalah air masak sahaja.
4) Tanya peraturan dan undang-undang yang ada di rumah panjang & jaga adab.

Cukup la setakat ni. Mendalami dan mendekati rumah panjang sebenarnya menyeronokkan bagi masyarakat luar sarawak. Cuma kena keluar sedikit dari bandar sibu untuk ke sini. Lenkali aku ceritakan tempat-tempat menarik yang berada di sekitar Bandar Sibu je..

Peta sibu. Next entry aku citer pasal tempat menarik di sekitarnya pulak


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...