nuffnang

NUFF

Sabtu, 12 November 2011

UKURAN BALAPAN 200 METER

Dah lama tak update.. Meskipun dah masuk fasa terakhir persekolahan, tapi masih banyak aktiviti sekolah yang perlu berjalan. Salah satunya adalah sukan sekolah. Seperti biasa, sekolahku selalu menganjurkan sukan sekolah pada akhir tahun. Jadi persiapannya telah dibuat. klik pada rajah untuk paparan lebih jelas.

ukuran balapan/trek 200m

Oleh kerana sekolah aku mempunyai ruang/luas padang yang terhad, jadi trek (atau balapan) bersaiz 400meter adalah mustahil untuk dibuat. Maka, tercipta la ukuran kami sendiri.. Balapan kami cuma ada 4 lorong sahaja (boleh ke sebut balapan kalau ada 4 lorong? hehe). Lebih baik sebut trek sahaja kan? Trek 4 lorong ini sesuai dengan kapasiti murid sekolah ini yang tak sampai 100 orang pun.

Ukuran;
1) Sebenarnya satu pusingan trek ini tak cukup pun 200m (cuma 146m shj), kalau ada sesiapa yang nak guna ukuran di atas, sila jadikan lorong lurus (33m) kepada 60 meter!

2) Acara balapan/trek yang dipertandingkan adalah larian 50m, larian 100m, larian 200m, larian 400m, larian 4x100m dan larian 4x200m. Anggapan jarak setiap larian 50m(~35m), larian 100m(~72m), larian 200m(~146m) dan larian 400m(~292m)

3) Acara larian 50m dan 100m menggunakan lorong lurus sahaja

4) Acara larian berganti-ganti menggunakan staggered yang telah dibuat seperti dalam rajah; sila rujuk sini sebagai tambahan maklumat.


Trek/balapan yang siap dibina, line hitam tu dibuat menggunakan minyak hitam terpakai. Ukuran trek untuk sekolah rendah memadai lah dengan satu pusingan 200m.


Padang sekolah yang tak luas. Jadi ukuran pun ke pandai-pandai adjust sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...