nuffnang

NUFF

Jumaat, 17 Januari 2014

[THINK] Mencegah Jenayah Mengislah Ummah

Begitulah tajuk Khutbah Jumaat tadi.. Tapi penggunaan kata 'mengislah' mungkin ramai tak tau, aku sendiri pun tak pasti maksud sebenarnya tapi setakat pemahaman aku rasanya merujuk kepada kata seerti bagi 'membudayakan'. Sorry la, aku bukan dari aliran sastera..

Aku tertarik dengan satu hadith yang dibaca oleh imam ketika khutbah tu, kejap aku cari dulu.. ni dia;

Semoga kita dijauhi perkara ni, adakah sudah berlaku pada zaman sekarang?

Seperti biasa, bila hari jumaat aku kena memandu kereta keluar dari sekolah selepas jam 11.45am (tamat waktu persekolahan). Perjalanan akan ambil masa sekitar 1 jam untuk sampai ke masjid Saratok (satu-satunya masjid terdekat dari sekolah aku).

Jadi, kalau terlambat mungkin tak sempat nak solat jumaat. Kebiasaannya bila sampai je kat masjid, khutbah sedang dibacakan. Korang kena ingat zohor kat sarawak ni awal tau, seawal 12.30 tghari!

Pernah dulu-dulu kereta tersekat dalam lumpur dan terpaksa tunggu untuk ditarik atau ditolak beramai-ramai sehinggakan bila sampai je kat saratok orang dah berpusu-pusu keluar dari masjid..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...