nuffnang

NUFF

Isnin, 20 Januari 2014

[TEACH] Jadual Waktu Kelas; Harapkan Murid Tapi...

Aku mengharapkan murid-murid kelas aku siapkan jadual waktu tapi sehingga sekarang tak buat-buat. Maka, kelas mereka bergantung pada timetable kecik yang aku print atas kertas A4 setelah dua minggu persekolahan. Ya Allah, kenapa malas sangat mereka ni?

Jadi hari ni, aku buatkan untuk mereka Jadual Waktu dengan kadar cukup-cukup makan dan simple. Tapi ambil masa jugak nak siapkannya. Lambat sebab kena bermain dengan gunting dan menampal. Sakit jugak belakang aku terbongkok-bongkok menyiap hasil kerja tu.

Jadual Waktu Yang dibuat leh guru kelas tahun 5. Sepatutnya murid-murid yang kena siapkannya, apakan daya mereka ini tak tahu bertindak dan malas

Walaupun aku buat simple cenggini, kalau nak dibandingkan mutu kerja murid-murid dengan apa aku buat, amat jauh jurangnya.Entah apa murid-murid ni fikir bila diberi tugasan buat Jadual Waktu? Misalnya murid-murid tahun 6 menyediakan Jadual Waktu tanpa berfikir agaknya.. Main hentam jer buat. Tak guna pembaris dan seolah-olah dibuat tanpa perancangan rapi.

Aku tak kisah kalau tak cantik, tapi biarlah nampak teratur dan dibuat dengan sedikit terancang. Beginilah minda anak-anak di kawasan tempat aku belajar. Harap aku dapat membentuk dan memperbaikinya. Semoga mereka berfikir dalam-dalam sebelum membuat sesuatu kerja pada masa akan datang!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...