nuffnang

NUFF

Khamis, 29 Disember 2011

NAK BERCUTI KE KUCHING?

Kalau korang(yg duk kat semenanjung) feeling-feling nak bercuti ke oversea, datang la ke kuching. Seberang laut jugak kan. Aku boleh jadi turis guide korang kalau aku rajin la.

Hendak diikutkan pengalaman aku, melancong atau bercuti ke kuching ni actually boleh dilakukan dengan bajet yang rendah tapi berbaloi. Kat kuching kita boleh menikmati makanan, merasai pengalaman menaiki bot, menghayati budaya dan seni, meneroka alam semula jadi dan banyak lagi.

Pertamanya, Air Asia memang kerap buat promo tiket murah bagi laluan kl-kuching. Kalau korang pergi luar negara, airport tax sekarang ni dah mahal. Lagi pun korang telah menyokong industri pelancongan negara sendiri. Aku pernah dapat tiket AA semurah RM15 je pergi-balik kl-kch (dah termasuk airport tax!).

Kat kuching memang banyak tempat-tempat menarik. Aku boleh huraikan untuk korang semua. Semoga panduan ini dapat menjimatkan bajet korang dan menjadikannya percutian paling murah lagi berbaloi!

Tiba di airport kuching
Setibanya korang kat airport kucing ni, ianya tidak terlalu jauh untuk sampai ke kaunter imigresen. Warganegara tidak perlu apa-apa pasport, cuma tunjukkan kad pengenalan sahaja. Kemudian mereka akan cetak satu kertas kecik di mana kertas tersebut perlu diserahkan semula untuk melepasi pintu imigresen (saat berangkat pulang). Pintu ketibaan & tempat menunggu bagasi terletak di groud floor. Turun la pakai eskelator yg terletak disebelah kiri kaunter imigresen. Sebaik keluar dari pintu ketibaan, korang tidak akan diserbu oleh ulat-ulat. Cukup tenang. Bergerak keluar dari airport ada banyak cara, (cuba cari deretan kaunter teksi, kereta sewa & travel agent di sebelah kanan sebaik keluar arrival gate) :
1) Dapatkan teksi berkupon, rm26/taxi ke pusat bandar (area waterfront dll)
2) Kalau sorang atau berdua, cuba dapatkan perkhidmatan van tune hotel. Rm7.99/person kalau menginap kat hotelnya & Rm10 jika tidak. Rasanya hotel 360 Xpress CityCenter pun ada van gak, tapi kena call la.
3) Call hotel, tanya sama ada diorang ada sediakan perkhidmatan airport transfer atau tak.
4) Bas? Maaf, stakat ni takde bas yang beroperasi terus dari airpot. Kalau berjalan kaki pun agak jauh untuk mendapatkan laluan bas terdekat.
5) Akan datang, kalau 'Kuching Sentral' siap sepenuhnya; terletak berhampiran airport kira-kira 1.5km akan mewujudkan jaringan pengangkutan awam lebih baik dan airpot transfer yg lebih efisyen. Lagi mudah la korang nak jelajah sarawak sebaik keluar dari airport kelak!

Tempat penginapan
Ada murah. Ada sederhana dan ada yang terlalu murah. Sila baca catatan berikut sebagai cadangan mendapatkan hotel bajet dan murah.


Tempat menarik

Waterfront dan Main Bazaar

India Street & Masjid

Kampung Boyan/Gersik

Satok

Muzium-muzium

Pasar Serikin

Taman Negara

Taman rekreasi

Semenggoh Orang Utan

Jong Crocodile

(maaf, akan diupdate semula...)

34 ulasan:

  1. sy nak pegi Tmn Negara Bako, tapi takde geng sbb travel solo utk urusan kerja. Blh tolong ke? (travelling date 22-28/4/12)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sori bru reply. Sy cuma dapat tolong pd 28hb je. Itu pun kalau takde aral. Hari lain sememangnya takde peluang utk sy turun ke kuching, sila emel kpd sy di fahamiz@yahoo.com utk berhubung.

      Padam
  2. salam..saya akan ke kuching pada 24-27 jan 2013.boleh saya tau brapa bayaran yg dikenakan sbgai travel agent?

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya bukannya travel agent atau guider.. sekiranya si Anonymous ni nak tau pasal kuching, saya boleh bantu setakat termampu.

      24-27 jan mahu ke kuching? Kebetulan saya juga pada tarikh tersebut mahu keluar dari sarawak. mungkin saudara/i boleh sewa kereta saga blm saya dengan kadar murah pada ketika itu..

      kalau berminat sila emailkan saja di fahamiz@yahoo.com

      TQ sbb datang ziarah blog saya!

      Padam
  3. Salam...zd akan ke sarawak utk bcuti slama 4hr. 1st time...agak celaru psl xtau nk kmana. Kuching Central tu dh siap ke? or masih perlu amik teksi? Zd ttarik dgn feri menyusur Sg Sarawak...ktne jeti naik feri tu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. zd,pertamanya terima kasih kerana sudi kunjungi blog saya.

      Mcm2 boleh buat dalam masa 4hari. Cuba Zd senaraikan tempat yang mahu dilawati dulu. Mungkin saya boleh bantu menyusunnya mengikut jarak, masa & laluan trip yang sesuai.

      Kuching sentral sudah siap sepenuhnya sekarang. Setakat ini, hanya bas ekspress sahaja yg beroperasi di situ untuk keluar dari kuching. Tiada bas dalam-bandar (intra-city).

      Untuk menyusur sg sarawak, jetinya cuma di waterfront. Kalau tak silap bayarannya rm60/org, termasuk dinner sekali. Book awal boleh dapat harga diskaun.

      Padam
  4. kalu ikutkn zd nk pegi smua lokasi yg sdr paparkn dlm post di atas tmasuk tmn negara bako, gunung santubong, kg budaya, n bbrapa lokasi menarik sekitar bdr kuching. cuma risaukn keadaan cuaca yg xmnentu skg. cmnepon tq atas guide yg sdr berikn dlm blog ni. ia sgt2 mmbantu zd utk travel kali pertama ni....

    BalasPadam
  5. Salam... boleh tanya macam mana nak pergi Taman Negara Bako? Tmn tu memang blh lawat bila2 masa kah? Berapa kos nak pergi sana?

    BalasPadam
  6. Assalamualaikum cikgu, saya akan kuching march 2013 nnt. tgh tgk2 hotel nk book, bila baca blog cikgu ni mmg dpt byk info berguna. rasenye akan book hotel 360xpress tu tp bila baca review org kata hotel tu bising..betulke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm,

      hotel 360xpress tu takde la bising pun. bergantung pada kedudukan bilik kot. tapi yang jadi problemnya, kebanyakan bilik single takde tingkap. Bilik bertingkap tak banyak. kalau tak kisah takpe.

      kalau datang dengan kawan satu bilik, bawak la surat kabar dan saletep sebab ada sesetengah bilik double/twin, bilik airnya translucent!

      Padam
  7. salam saudara, terjumpa blog saudara ni..banyak info yg bagus.. saya nak dpt kan pertolongan saudara pada 16-21 februari saya ke sarawak daftar anak di UNIMAS saya memerlukan kereta sewa dgn harga yg berpatutan. kalau boleh saudara membantu saya memberikan nama dan no tel syarikat kereta sewa tersebut.

    tq

    BalasPadam
  8. Assalamualaikum cikgu. Macamana nak ke lundu dari kuching airport ye?

    BalasPadam
  9. Saya akan ke kuching 26-29 mac ni...ada tak info tntang kereta sewa di sana utk 4 hari

    BalasPadam
  10. salam cikgu..sy iman...sy nak ke kuching bln 12 nnt..hehe...suke bc blog cikgu ni...nak sewa kereta cikgu mcm mn?brp kadar sewa?tqvm...iman@fujiaire.com.my

    BalasPadam
  11. Assalamualaikum...
    saya ada urusan kerja di lundu, 1 - 5hb Julai ni...
    ada info kata boleh naik bas ekspres drpd kuching ke lundu, cumanya saya tak tau adakah stesen bas tu dekat dgn airport atau tidak. atau kalau tuan ada sediakan perkhidmatan kereta sewa..mohon email info kpd saya : rizal@iab.edu.my

    BalasPadam
  12. salam cikgu,
    saya dan kawan saya akan melawat sarawak pada 6/4/2014 sampai 9/4/2014 .. boleh tak cikgu berikan senarai hotel dan kereta sewa yang murah2??sbb sy dan kawan sy ni student dr semenanjung yang nak bercuti ke sarawak..so sbb kami student mmg nak bajet la perbelanjaan kat sana...harap cikgu dapat membantu

    BalasPadam
  13. lupa nak bg email astagona751@gmail.com <--- noorain

    BalasPadam
  14. Slm..
    Maaf sy nk mtak tlg jasa baik encik utk bntu sy...31/8-2/9 sy ke sarawak utk hntar adik daftar kat unimas...blhvx encik bg contact hotel atau sewakereta...kalu blh ade driver y bpatutan...lg 1 kalu drive sndiri ssh ke..bg org y 1st time kat sarawak..
    Blh email sy tiasugarmilk@gmail.com
    Tq

    BalasPadam
  15. salam...nak tumpang tnya...mcm mana nak book tket flight mcm en ckp serendah rm15 pergi dan blik???
    email sy eia_napsiah@yahoo.com pls

    BalasPadam
  16. salam...saye akan ke kuching dr 4-6/10/2013...ni 1st time nk ke sana...saye dgn 3 org lg family dan 2 org kanak2...so nk mintak tolong guide utk sewa kereta...memandangkan kat sana susah nk jumpe signboard better klau dpat dgn driver skali...hotel mane yg murah betul2 menghadap waterfront? tuan bleh email di haner_mad@yahoo.com tq...

    BalasPadam
  17. salam..saya akan ke kuching pd hujung bulan feb 2014 selama 3 hari. ini 1st time saya ke sana....so nk mintak tolong guide utk sewa kereta dan hotel mane yg murah dan berdekatan dengan waterfront ( pusat bandar )? tuan bleh email di :-
    anaroziana.razali@gmail.com

    tq..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam, cik ana...saya rosnah dr kuching..kalau nak kereta sewa saya ada sewa kereta kalau boleh hubungi saya melalui email rosbime@yahoo.com.my

      Padam
  18. salam cikgu , sy n family nk bercuti ke kuching 4 hari 3 mlm pd bln 12 ni. boleh bg infa utk penginapan n sewa kereta? boleh email kt saya ' sufi_zd@yahoo.com'. tq cikgu

    BalasPadam
  19. Salam cikgu saya akan ke kuching pd 12-14 feb 2014, 3 org dewasa, 2 ORG SEK MEN! 1 BUDAK UMO 3 TAHUN! PERLU KENDERAAN DAN SEORG PEMANDU! BERAPA BAYARAN KETA SEWA, email saya roslinasharee@yahoo.com.my

    BalasPadam
  20. Tuan!
    Boleh bantu saya dapatkan travel agen di Kuching yang tawar harga murah?
    Saya dan group sekitar 20 orang akan ke Kuching pertengahan Januari 2014.

    Terima kasih!

    Shaidun Shaari
    Alor Setar, Kedah.

    BalasPadam
  21. Kepada sesiapa yang ingin melancong dan menikmati panorama bandaraya Kuching, kami menyediakan perkhidmatan kereta sewa dan driver yang akan membawa anda ke tempat-tempat berikut:

    1. Area Bandaraya Kuching
    - Sewaan sehari beserta driver - RM300.00
    - Sewaan seminggu beserta driver - RM275.00 x 7 hari = RM1925.00

    2. Area Kuching/Serikin
    - Sewaan sehari beserta driver - RM400.00

    3 Area Kuching/Santubong
    - Sewaan sehari beserta driver - RM350.00

    Jenis kenderaan Honda Civic

    Sekiranya berminat sila emailkan ke adyhasbi_cm@yahoo.com atau hubungi Adi di talian 013-8212354 atau Rosnah di talian 019-4670988. Kami menawarkan harga yang berpatutan dan harga masih boleh dibincangkan kemudian.

    BalasPadam
  22. tumpang tanya. kuching airport dengan pending terminal jauh tak? macam mane nak pergi situ ye

    BalasPadam
  23. tumpang tanya. kuching airport dengan pending terminal jauh tak? macam mane nak pergi situ ye

    BalasPadam
  24. salam cikgu , sy n family nk ke kuching 2 Jun hingga 4 Jun ni. boleh bg info utk sewa kereta? boleh email kt saya ' sharimah0251@gmail.com'. tq c

    BalasPadam
  25. Percutian yang menarik.

    Pakej Jimat Sekeluarga.

    Salam dari sarawak.
    Insyallah saya bleh membantu anda menyediakan perkhidmatan homestay & transport.

    Kamarul.Ramli
    010-226 9169

    BalasPadam
  26. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Padang - Bukittinggi dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, KITA HOLIDAYS INDONESIA menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

    Contact person :
    RIKO ADRYANSYAH

    Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )
    E_mail : riko_kitaholidays@yahoo.co
    Blog : http://kitaholidays.blogspot.co.id/
    FB :https://www.facebook.com/riko.kitaholidays

    Wassalam







    BalasPadam
  27. Assalamualaikum.. cikgu,nak tanya ada x contact utk kereta n driver sekali, sy pergi 4 org dlm bln 9 (lmbt lg tp tgh cari information) hehehe harap cikgu boleh membantu, email saya nurul_amiza85@yahoo.com.my

    BalasPadam
  28. Assalamualaikum.. cikgu,nak tanya ada x contact utk kereta n driver sekali, sy pergi 4 org dlm bln 9 (lmbt lg tp tgh cari information) hehehe harap cikgu boleh membantu, email saya nurul_amiza85@yahoo.com.my

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...