nuffnang

NUFF

Sabtu, 11 Jun 2016

[TEACH] Ujikaji Sains? Perekodan PEKA Kini Lebih Mudah

Kat sekolah, murid paling seronok kalau cikgu ajak masuk makmal sains. Walaupun cuma ujikaji ringkas, tapi gambaran keterujaan mereka jelas kelihatan di muka.

Aku pun kadang-kadang terlalu excited juga kalau nak buat eksperimen ni. Terutamanya eksperimen yang 'menakjubkan' bagi murid.

Ujikaji campuran yis dan air gula ni menarik. Murid eksited sebab belon semakin mengembang setelah ujikaji dijalankan. Mereka nak tahu kenapa. Paling koman pun, bertanding belon kumpulan siapa yang paling besar mengembang!


Eksperimen lain banyak lagi. Ada ujikaji yang makan masa sikit macam eksperimen pertumbuhan kulapuk pada roti. Kalau boleh, hari-hari nak pergi jenguk bahan ujikaji kat makmal sains!


Siapa yang ada anak bersekolah rendah? Sudah pasti anak-anak ini akan biasa dengan ujikaji dalam subjek Sains .

Dan yang paling penting, kemahiran-kemahiran proses sains dan manipulatif akan diuji oleh cikgu yang mengajar mereka sepanjang waktu membuat ujikaji.

Ketika murid tersebut di tahun/darjah enam, satu penilaian khusus akan dibuat terhadap kemahiran-kemahiran itu tadi yang dinamakan Penilaian Kerja Amali (PEKA).

Dulunya sebelum Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) diperkenalkan, cara merekod PEKA agak kompleks bagi seseorang guru. Kerja-kerja atas talian (online) untuk mengisi data PEKA perlu dilakukan dan melibatkan banyak prosedur.


Sekarang, cara merekodnya hanyalah pada perekodan templete offline iaitu perokodan standard yang digunapakai untuk menilai kemampuan murid. Tidak perlu lagi mengisi maklumat PEKA secara berasingan.

1 ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...