nuffnang

NUFF

Sabtu, 22 Jun 2013

TRAVEL: KOREA SELATAN, PERLU KE GWIYOMI? PART 7 (SANGUMBURI CRATER)

Day 2 - Kawah Sangumburi [6 jun]

Bagi pencinta alam, melawat ke sini adalah berbaloi. Sangumburi crater ni memang cantik. Walaupun cuma  dapat lihat kawah yang terbentuk oleh letusan gunung berapi aje kat situ, tapi persekitarannya memang indah!

Aku bertolak dari Manjanggul Lava Tube tu kira-kira jam 11.00 pagi dan smpai ke parking Sangumburi Crater ni setengah jam kemudian. Dalam kereta sonata a.k.a teksi, aku hanya berdiam sambil melayan perasaan melihat keindahan sepanjang perjalanan ke sini.

Masuk ke sini dikenakan juga bayaran. 2,000won bagi dewasa. Mari kita godek apa yang ada kat Sangumburi crater ni..

entrance gate, banyak patung harubang kat sekitarnya

aku ikut aje pakcik driver ni.. energetic sungguh dia, sanggup berjalan sama-sama ngan aku

sebelum jumpa kawah, kita akan lalu kat kedai cenderamata ni dan gerai jual makanan-minuman

posing dulu..

ayuh juragan! kita mulakan langkah..

pakcik teksi suruh ambik laluan sebelah kiri, nanti bila nak balik keluar ikut kanan pulak

Aku mula rasa teruja bila nengok pemandangan ni.. dan korang perasan tak sebenarnya laluan hitam ni diperbuat daripada potongan/cebisan tayar dan diikat bersama. Kreatif. Jadi jalan tak licin terutama musim bila bersalji dan kereta pun lalu kat sini (kereta staf/petugas)!

segar aje mataku melihat alam..

pakcik driver, tunggu daku.. mengapa kaki mu berjalan begitu laju?

bila toleh ke belakang, tak ramai yang ikut jalan ni..

sebenarnya laluan ni best sebab kita boleh nampak puncak mount halla dengan lebih jelas

tetiba aku rasa begitu excited untuk mendaki mount halla pada keesokan harinya di jeju bila melihat   mount halla-san ni.

ada kerusi kalau nak duduk berehat

okey.. ni lah kawahnya. Dilitupi pepohon hijau.

besar juga kawah ini..

kata pakcik driver, ini adalah kawah kedua terbesar di Jeju. Yang paling besar kawah di mount halla.

Pakcik driver menjadi volunteer mengambil gambarku walaupun aku tak minta. Baik sungguh dia!

lagi.. jurufoto suruh aku berposing

dan lagi..

ada juga teropong kalau nak skodeng area sekeliling sangumburi ni. bayarannya aku lupa.

berlatarbelakangkan pemandangan gunung..

lagi gambar kawah.. sangumburi crater

dah puas kat berada kat 'centre' sangumburi ni, kitorang mula beransur-ansur turun

jalan-jalan sambil memerhati alam












S.A.N.G.U.M.B.U.R.I



sebelum balik, sempat lagi main puzzle kat entrance park..





Sebelum kami nak tinggalkan sangumburi, ada sesuatu yang berlaku. Driver teksi terlanggar kereta oarang lain sewaktu nak mengundur sewaktu di parking lot.

Malang pula nasib. Aku terpaksa tunggu dekat sejam gara-gara eksiden ni.


Tunggu next entri untuk kisah selanjutnya..

2 ulasan:

  1. Cntik btl tmpat ni... adoii..mcm mana blh x perasann teksi tu...

    BalasPadam
  2. Sememangnya cantik kawasan tu tambahan lagi cuacanya pulak sangat cun!

    Nak kata salah sepenuhnya driver teksi tak boleh jugak, sebab masa dia nak mengundur teksi memang dah keluar secara perlahan-lahan tapi kereta biru yang terlalu fokus nak masuk masuk parking bertentangan tak sedar lalu bergesel lah..

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...