nuffnang

NUFF

Khamis, 20 Jun 2013

TRAVEL: KOREA SELATAN, PERLU KE GWIYOMI? PART 5 (GIMNYEONG MAZE PARK)

Day 2 - Gimnyeong Maze Park [6 jun]

Tepat jam 9 pagi, aku terus masukkan semua beg ke dalam teksi. Dah siap check-out, owner hotel suruh aku berbincang dengan pemandu teksi pasal tempat-tempat menarik yang aku mahu tuju.

Aku memang dah planning awal-awal lagi pasal semua ni. Aku dah print siap-siap tempat menarik yang aku nak kunjungi kat jeju ni. Hanya tunggu untuk tunjuk kat driver je. Target aku aku lebih kepada nature visit. Jadi kebanyakan tempat yang aku akan terjah semuanya alam semulajadi gitieuw! hahaha..

Aku terpaksa check-out hotel kerana aku sudah book satu bilik kat guesthouse di Jeju-si (bandar jeju). Nama driver teksi tu aku tak ingat dan bayaran untuk catar teksi satu hari adalah 110,000won, dari 9 pagi sampai 5 petang (8 jam). Dia ni bukan setakat driver je, tapi turut merangkap sebagai guide dan jurufoto aku. Maklumlah, aku kan pergi sorang-sorang, siapa lagi yang nak tolong ambik gambar untuk aku. hehe..

Cuaca pada hari ini boleh dikatakan cerah, cuma pagi tadi je agak berkabus. Perjalanan ke Gimnyeong Maze park ni cuma mengambil masa kira-kira setengah jam sahaja dari Seongsan Ilchulbong.

Fakta sedikit pasal Gimnyeong Maze Park:

Gimnyeong Maze Park terletak di antara kedua-dua destinasi pelancongan utama Gua Manjanggul dan Gua Gimnyeongsagul. Ia telah direka oleh dunia syarikat Adrian Fisher Minotaur Bentuk Maze terkenal dan dibiayai oleh wang simpanan masa Profesor Amerika di Cheju National University, Frederic H. Dustin, yang cintakan Jeju telah disimpan beliau di pulau itu selama 27 tahun. Ini taman maze unik ini mengandungi dedaun dari seluruh Asia dan telah secara peribadi dikekalkan oleh Dr Dunstan sejak 1987. Gimnyeong Maze Park mengandungi maze yang mempunyai tujuh imej yang diperbadankan di dalamnya. Maze adalah dalam bentuk Pulau Jeju, dan imej yang yang dapat dilihat dengan jelas dari atas termasuk yang berikut: ular, yang merupakan objek penyembahan di pulau itu sehingga pertengahan tahun 70-an; kuda berasal dari Pulau Jeju, yang telah dibawa ke sana oleh Mongol seawal 1276; kapal, Sparrowhawk, yang terdampar di pulau itu pada 1653 membawa Hendrick Hamel dan syarikatnya pelayar Dutch ke United Joseon dan kuburan yang peninggalan dari Zaman Gangsa. Semua imej-imej ini adalah simbol atau tanda tempat Pulau Jeju yang terkenal.Terdapat tiga skywalks dipanggil 'gureum Masjid' dan pemerhatian, yang adalah laman web foto popular untuk pelancong. Mereka menawarkan pemandangan panorama maze keseluruhan. Terdapat empat cara untuk mendapatkan melalui maze daripada pintu masuk. Jika anda menggunakan peta, ia akan mengambil masa hanya 5 minit, tetapi tanpa peta ia agak lebih sukar dan boleh mengambil masa sehingga 20 minit. Beberapa pengunjung telah dikenali untuk menghabiskan sehingga 50 minit hilang dalam maze sebelum memberi dan memanggil bantuan!

Aku sampai kat sana dalam pukul 9.30pagi. Aku memilih untuk datang ke sini kerana ianya terletak bersebelahan (kira-kira 500m) dengan Manjanggul Cave. Rugi la tak singgah. Satu laluan lagi pun.

Sampai je kat sini, driver teksi parking kereta dan bawak aku ke kaunter pembayaran, yuran masuk adalah 3,300 won. Driver cuma tunggu kat luar aje. Sebelum masuk aku diberi map bagi maze yang akan aku tempuh. Mapnya agak-agak seperti ini:

Jom kita terjah apa yang ada kat dalam taman tu.

ada taman hiasan mini kat dalam tu

Jom kita bermula! ikut lalaun berkayu ni..

korang kena sampai kat loceng ni dan dikira berjaya menghabiskan maze ni

kat belakang tu ada orang vending mesin minuman. berbayar.

dah siap, boleh lepak kat buaian ni

jom keluar sambil menikmati taman hiasan ni..

Keluar ikut pintu yang sama yang first time aku tiba tu

Overall, aku just spend dalam 15 minit je untuk menghabiskan maze ni dan ambil kira-kira 5 minit sebagai  menikmati suasan dalam maze park ni. Kalau sesat, mesti banyak terbuang masa tau.. hati-hati!

okey.. next stop adalah Manjanggul Cave..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...