nuffnang

NUFF

Selasa, 18 Jun 2013

TRAVEL: KOREA SELATAN, PERLU KE GWIYOMI? PART 3 (SEONGSAN ILCHULBONG SUNRISE)

Day 2 - Seongsan Ilchulbong [6 jun]

Seawal pukul 4.30 pagi aku dah terjaga dari tidur, rasa memang sangat mengantuk tapi hati aku memang teruja nak menikmati pemandangan pagi yang maha indah di puncak Ilchulbong. Tak boleh bermalas-malasan, aku terus ke kamar mandi dan membersihkan diri. Solat. Dan bersiap-siap mahu memanjat anak tangga ke puncak keagungan ciptaan Ilahi!



Jam 5pagi aku mula mengorak langkah keluar dari hotel. Oleh kerana malam sebelumnya aku tercari-cari lokasi hotel, maka aku dah boleh agak selok belok jalan sekitar hotel sikit-sikit. Tak ada masalah kalau aku berjalan sorang-sorang pun. Ingat nak tanya pasal direction ke ilchulbong pada owner hotel, tapi bila jenguk kat kaunter tak jumpa.

Pagi tu agak sejuk. Aku memang meluap-luap nak menyaksikan keindahan dan keunikan Seogsan Ilchulbong yang mana telah diwartakan sebagai salah satu warisan dunia oleh UNESCO!

Ayuh kita berjalan laju..

Sebaik sahaja keluar dari kawasan hotel ambil arah ke sebelah kanan. Bergerak lurus sahaja sampai jumpa bangunan ini. *kualiti gambar kurang sebab pakai henset je, berjalan sambil snap*

 Laluan ini salah satu trek Olle yang ada di Jeju. Apa itu Olle? Baca di sini.

 Jeju Olle Trail

 Puncak Ilchulbong dari kejauhan

 Akan jumpa gereja ni dalam perjalanan dari hotel ke seogsan ilchulbong park

Dunkin Donut ni kita akan jumpa bila nak sampai kat entrance park tu. Nun dihujung sana, lampu merah yang kelihatan tu adalah gate park.

 Baca dulu signboard ni. Belakangnya tempat parking kereta.

 Pagi masih awal. Suasana amat sejuk

Lepas bayar fee sebanyak 2,000won masuk la dengan gembira

Antara pengikhtirafan yang diterima seogsan ilchulbong

Pertunjukan penyelam wanita tanpa peralatan khusus untuk menyelam, dijadualkan jam 1pm dan 3pm. Tak sempat la aku nak nengok. Okeh, glamer tau pasal Jeju Women diver ni! Diaorang buat apa smpai glamer?

Jom kita layan pemandangan kat area bawah ni dulu sebelum kita naik anak tangga ke atas.









Cukup, cukup.. kita belajar mengira anak tangga pulak..









Dan kemuncaknya kita akan sampai ke puncak selepas terpongeh-pongeh naik laluan bertangga yang lamanya hampir 20 minit. Sunrise kat sini pukul 5.24 pagi. Tapi..

Semua itu hampa..

hampa..

hampa..

*bayang kan pasu dihempas sbg effect kecewa keterlaluan!

kenapa? kenapa? kenapa di puncak ilchulbong berkabus? Oh, tidak! Okey..kita tengok kabus je la. Matahari pun tak tau ke mana menghilang. Tebal sangat kabus.

Apapun, enjoy the scenery *air mata mengalir lesu*








 Bandar kecil seogsan pun tak nampak langsung dari puncak!

Pulanglah kamu dengan kecewa. Moh la kita turun..






























Eh..eh.. sebelum kita balik, kita ikut makcik ni turun ke tapak pertunjukkan penyelam wanita yang glamer tu.

  makcik, tak sedar ke I ekori U? 












 Pasirnya hitam. Biasalah, kawasan volcano ketika dulu..

Dah.. pastu naik semula dan menuju ke hotel pula untuk breakfast..








Okey, bersambung lagi.. tau tak aku makan apa sebagai sarapan pagi tu setelah agak kecewa di dinihari?
tunggu next entry..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...