nuffnang

NUFF

Khamis, 3 Disember 2009

PEMVASOCERUTAN

Suhu atmosfera pada petang kelmarin, aku anggarkan dalam julat 19°C hingga 25°C. Sejuknya terasa bagai epidermisku mengalami proses eksotermik! Saraf ku menghantar isyarat ke otak dan segera diterjemahkannya kepada rangsangan meregangkan otot pada akar bulu roma. Dengan bantuan geseran telapak tangan sendiri pada lengan, hilang rasa dingin tersebut sedikit. Aku mula membakar kalori dengan menuju ke jendela di dalam bilik.

Bingkai jendela yang diperkuat oleh fukrum engsel di rumahku dikuak. Aku menjengah kepala keluar. Hampir-hampir torso ku juga menyorong keluar. Wah! masih bersisa lagi kerpasan ini. Agaknya bilakah awan kumulonimbus itu mahu beredar? Kelam sungguh langit akibat kurangnya keamatan cahaya suria.


Daya tarikan dikenakan ke atas daun tingkap itu agar ianya tertutup rapat. Nanti tempias pula bilikku! Pasti daya jekitan cecair H2O yang tempias itu akan melembapkan pepenjuru katil ku nanti. Aku menggunakan beberapa puluh kilo Joule tenaga untuk menarik selimut sambil mengunjurkan abdomenku di atas katil. Sungguh nikmat! Kini, proses pemvasocerutan pada kulitku terasa beransur-ansur hilang. Dan ketika itu aku terus terlelap!

p/s- peristiwa di atas sengaja aku coretkan dengan beberapa istilah sains. sudah dua tiga hari hujan acapkali (almost every minute actually!) turun kat tempat aku! musim tengkujuh sudah tiba..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...