nuffnang

NUFF

Selasa, 29 Disember 2009

CUTI SEKOLAH BERAKHIR

Ermmm.. tak tau nak citer ape, tak terlintas dalam kepala lagi apa nak cerita ni.. bumi bukan bulat, tetapi sfera. Ianya terdiri daripada tiga lapisan iaitu kerak, mantel dan teras. Dah merapulah ni.. memang takde idea nak tulis!

Dah seminggu aku tak tulis apa-apa kat sini.. malas sangat nak update. no spirit. bukak facebook pun terasa berat. biasanya aku akan tinggalkan komen ntahape-hape kat fb tapi sejak dua menjak ni, malas yang teramat! Sindrom malas datang lagi.. dan bila pikir nak start kerja (dah sebulan cuti,maka terhakis sedikit semangat nak mengajor), kena kumpul balik semangat & kesediaan diri..

Bercerita pasal hendak mula bertugas, semestinya aku terpaksa menaiki flite ke sarawak (takkan nak nik bot pulak!). Dan barang-barang semestinya juga dikawal supaya tak terlebih-lebih diangkut. Bukan risau dicaj kerana melebihi berat ketika di airpot, akan tetapi kesukaran nak membawanya ke hulu ke hilir. Kalau kapal terbang betul-betul mendarat kat sekolah aku, bawak barang-barang banyak pun takpe.

Setiap kali aku kembali semula ke sekolah (biasanya lepas cuti sekolah atau cuti perayaan), selalunya aku akan bawak ole-ole.. Disebabkan negeri terengganu terkenal dengan keropok lekornya, jadi aku akan bawa keropok sebagai buah tangan. Bukan keropok lekor tapi keropok keping je, keropok lekor cepat rosak dan berat; tak sesuai untuk perjalanan aku yang jauh dan lama tu! Sekembalinya aku untuk kali ini ke sarawak, aku akan cuba bawak keropok keping lagi, mungkin amaunnya tak banyak. Teringin nak bawak sata dan nasi dagang ke sarawak tapi, konfirm basi dulu bila sampai sana. Korang tau tak sata tu apa? Orang-orang terengganu mesti tau.. Sata adalah sejenis makanan tradisi yang diperbuat daripada ikan, kelapa parut, bawang, cili dan lain-lain bahan (hampir sama macam otak-otak) yang dibungkus dalam daun pisang dan kemudiannya dipanggang. Sedap!

Sata disisipkan pada batang bilah buluh & dipanggang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...