nuffnang

NUFF

Ahad, 2 Januari 2011

PANDUAN: BAKO NATIONAL PARK [PART 1]

Oleh kerana populariti Taman Negara Bako dlm blog ni terlalu tinggi (berdasarkan entry di sini), jadi aku letakkan sedikit maklumat yg pernah aku kumpulkan sebelum sampai ke sana. Check it out!

Taman Negara Bako terletak di pulau Borneo, di Sarawak, sebuah negeri di Malaysia Timur , dan rumah kepada monyet proboscis berhidung besar lagi pelik. Ini patut dilihat jika anda berada di kawasan itu. Bako menawarkan kepelbagaian landskap semula jadi yang terkumpul di kawasan yang agak kecil. Hutan hujan yang indah semulajadi dan pantai yang cantik adalah rumah kepada flora dan fauna yang banyak termasuk monyet hidung besar yang jarang dijumpai itu. Cuba jejaki monyet-monyet itu semasa air surut apabila mereka mendekati di pokok paya bakau yg terdedah. Terdapat 16 hutan denai berkod warna serta rumah persinggahan untuk penginapan semalaman yang bole ditempah awal. Periuk kera pula senang didapati di kawasan tinggi. Tapi ingat, berhati-hatilah dengan monyet (yg berada di sekitar chalet terutamanya), mereka adalah pencuri sangat cekap & jangan lupa untuk terdapat juga babi hutan!)

Sejarah

Bako taman negara tertua di Sarawak, yang ditubuhkan tidak lama sebelum Malaysia mencapai kemerdekaan penuh pada tahun 1957

Rupa muka bentuk kawasan

Bako terdiri daripada tebing-tebing pantai dan bukit-bukau, dan menawarkan pantai berpasir halus yang dikelilingi oleh hutan. Hakisan pantai telah menghasilkan susunan laut yang menarik dan pembentukan batu. Cuba search gambar batu Sapi di TN Bako. Cantik

Flora dan Fauna

Khususnya, Bako terkenal sebagai habitat kepada kira-kira 150 monyet proboscis yang sangat terancam. Monyet di sini agak selesa tanpa gangguan jadi ianya jarang meluru masuk ke hutan apabila bertemu pengunjung. Satu lagi mamalia asli di Borneo adalah babi hutan. Biawak juga biasa kelihatan, membesar sehingga 2m panjang, dan dikatakan bahawa taman ini adalah terbesar terkandung pelbagai spesies cicak; terbang cicak boleh juga kadang-kadang boleh dijumpai.

Hidupan Liar adalah yang paling aktif sejurus sebelum senja, mungkin peluang berharga kepada pengunjung yg bermalam. Bako mengandungi hampir setiap jenis tumbuh-tumbuhan yang boleh didapati di Sarawak, termasuk tumbuh-tumbuhan carnivourous yang sangat tersendiri. Terdapat tujuh jenis ekosistem: pantai tumbuh-tumbuhan, tumbuh-tumbuhan cenuram, hutan rawa (kerangas), hutan bakau, hutan dipterokarpa bercampur-campur, padang rumput tumbuh-tumbuhan (padang) dan hutan paya gambut


Cara ke Taman Negara Bako

Perjalanan untuk Bako dapat dicapai dengan kenderaan darat dan kemudiannya perlu/wajib menaiki bot.

Guna Bas = Menaiki bas dari Kuching Kampung Bako mengambil masa kira-kira 45-60 minit (merah bas nombor 1) dgn kos RM3.50. Bas meninggalkan ke/dari Bako kira-kira sekali setiap jam bermula dari kira-kira 0700 dari Kuching dan berakhir kira-kira 1730 dari Bako, tetapi jadual perjalanan ini tak semestinya on time. Anda boleh mendapatkan jadual harian di stesen bas 1 di Kuching (sebelah pasaran terbuka, berhampiran dengan masjid utama) pada waktu pagi.

Guna minivan = yang berlepas dari lokasi yang sama seperti bas sepanjang hari. Van mini ini boleh diperolehi dengan mudah tetapi akan bertolak apabila penuh, atau apabila penumpang menawarkan pemandu wang yang cukup. Minivan ini juga boleh disewa/charter dgn bayaran RM30 (dgn tempat duduk 5-7 orang). Minivan sekurang-kurangnya dapt menjimatkan hampir separuh masa berbanding bas awam.

Hotel dan pengusaha pelancongan juga menawarkan bas yang berulang-alik; sebagai alternatif & lebih dipercayai.

Bot = Apabila anda tiba di kaunter daftar Bako (di bangunan pejabat) beli tiket masuk anda (*Yuran Masuk: Dewasa: RM10, Kanak-kanak: RM5). Kemudian, minta bantuan kaunter bayaran supaya memanggil/menyediakan boatman. Setelah berurusan dengan boatman, gembirakan hati mudiki muara sungai Bako(30 minit perjalanan, RM47 satu bot untuk setiap perjalanan, max 5 penumpang setiap bot). Perjalanan bot membuatkan anda melalui pemandangan yang menakjubkan, sambil menikmati nelayan kecil & gelora laut. Bergantung pada air pasang surut, anda boleh diturunkan di jeti kecil yang berhampiran dengan ibu pejabat taman atau di pantai kalau air surut (bersedia mengharungi gigi pantai!).

Beritahu orang yg menjaga kapal anda apabila anda merancang untuk kembali dan dia akan menunggu anda di Jeti kecil. Perhatian: bahawa boatmen mungkin enggan mengambil kumpulan anda jika anda sedang menunggu untuk boatman yang dipersetujui sebelum ini, walaupun dia lewat. Bot memudik/menghilir mungkin bergantung kepada pasang surut (bot boleh tersekat jika air surut), dan cuaca, sebagai bot laju kecil tidak sesuai dlm keadaan ribut.

Selepas tiba dengan bot terus pergi daftar masuk terlebih dahulu di Pusat Maklumat National Park (kat Bangunan Administration) yg terletak dalam Bako NP ni.

1 ulasan:

  1. sy pown akan pergi ke kuching pada mggu dpn....maklumat yg anda berikan sgt membantu...bgus kerana anda x kedekut ilmu n pengalaman :)

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...