nuffnang

NUFF

Isnin, 29 November 2010

MAJLIS PERKAHWINAN

Yang pasti bukan aku kahwin! Hehe.. Entri sebelum ni aku dah citer pasal kawan aku yang sorang ni. Kenapa pulak aku pakai baju melayu lengkap bersampin tu? Hmmm, korang fikirlah sendiri..hehehe. Semoga kedua-dua mempelai kekal sehingga ke akhir hayat. Ameen.

Sebaik sahaja mengantin berarak tiba ke perkarangan rumah pengantin perempuan pada pukul10.30, paluan kompang dan gendang berbunyi. Diikuti pula dengan persembahan silat, kemudian, tarian zapin klasik pula. Meriah! Sementelah masuk ke dalam rumah, pengantin terus ke pelamin dan kumpulan berzanji memulakan bacaan doa serta berwirid/zanji. Baru lah kemudiannya proses menepung tawar! Dan selepas tu, sesi suap menyuap.
Letih aku berdiri di majlis itu, waktu makan menjelma. Nasi minyak berlaukkan ayam masak merah, hati-sayuran campur, daging gulai, udang, sayur nenas manis, gulai umbut dan pencuci mulut. Kalau kat terengganu, majlis perkahwinan biasanya berakhir lewat petang tapi di sini, jamuan makan berakhir sebelum pukul 2ptg! Sekejap je kan?


Selepas majlis aku hantar kawan baik aku yang hadir ke majlis tersebut ke airport. dia nak balik kl. Sebelah malam, aku ke Topspot menjamu diri sendiri (mkn sorang-sorang la ni!), makan seafood! Menu: udang goreng milk-butter dan sayur midin belacan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...