nuffnang

NUFF

Khamis, 1 Ogos 2013

MONSTERCHEF: RESEPI AYAM JALA EMAS & AYAM SELIMUT TELUR

29 Julai, Dewan Makan SK Nanga Grenjang

Maafin saya. Terlewat lagi saya mahu beri resepi kepada para pembaca sekalian. Hari ini saya, chef Hanis nak masak ayam. *sambil cabut bulu kat sayap ayam*

Nama resepi yang saya buat ni memang tak boleh blah.. bunyi je macam meriah tapi masakannya nan-hado pun semeriahnya! Betul kan meriah carey?  Kan? Kan?..

Resepi pertamanya adalah Ayam Jala Emas. Jala emas tu! Walaupun emas sekarang agak murah, tapi saya tetap nak buat menu ni gak! *ada kaitan ke?*
 

Resepi Ayam Jala Emas

Bahan-bahan
Of coz la ayam. Guna ¾ ekor ayam.
1 paket kecil serbuk kari (bancuh dengan air)
4 sudu besar cili giling
7 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
1 inci halia
200ml santan kotak
1 biji tomato (dipotong 4)
Serbuk kunyit
Garam
Gula

Cara-cara Memasak
1. Bersihkan ayam. Potong ikut saiz yang korang suka. Lumurkan dengan kunyit dan garam, campur kari sikit. Goreng sampai ianya agak garing. Angkat dan toskan. Ketepikan.


2. Kisar bawang merah, bawang putih dan halia. Tumis bahan kisar ini sehingga naik bau.



3. Masukkan bancuhan serbuk kari dan cili giling. Kacau sekali sekala. Masukkan santan pula.
 




4. Perasakan masakan dengan garam dan gula. Akhir sekali masukkan tomato dan boleh tutup api. Tuang kuah ni ke atas ayan yang goreng tadi.




Dapur Monsterchef tak sunyi dengan satu menu je, jadi saya secara senyap-senyap masak menu seterusnya. Kekononnya nak surprise la.. saya reka sendiri masakan ni hoccay!

Resepi seterusnya ini saya bagi nama Ayam Sembunyi di Bawah Selimut Telur. Aiyooo.. panjang pulak namanya. Saya ringkaskan aje lah.. kat bawah ni namanya;

 

Resepi Ayam Selimut Telur

Bahan-bahan
¼ ekor ayam (potong dadu)
2 biji telur ayam
½ buku bawang besar (dimayang)
4 ulas bawang merah (dimayang)
2 ulas bawang putih (dimayang)
½ batang timun (potong dadu)
½ tomato (potong dadu)
Serbuk secukup rasa
Lada sulah
Garam
Gula

Cara-cara Memasak
1. Tumis bawang dan masukkan sedikit air bila sudah naik bau. Masukkan ayam.

2. Bila ayam kelihatan sudah hampir masak, masukkan timun dan tomato. Taburkan serbuk secukup rasa, lada sulah, garam dan gula. Kalau nak kuah pekat, masukkan sedikit tepung jagung.

3. Tutup api bila semuanya dah sebati dan masak. Next, pecahkan telur dan kacau dengan garam dalam mangkuk. Goreng telur dadar tu seperti buat kulit nasi goreng pattaya. Bungkus ayam yang dimasak tadi dengan telur dadar ini.

Selamat Menjamu Selera - Iols punya ayam ni kurang masin dan agak kurang berperisa sikit, hehe.. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...