nuffnang

NUFF

Khamis, 29 Ogos 2013

BIAR PUTIH GIGI, JANGAN PUTIH TULANG. ERR?

Pernah sekali ketika dulu, bekas anak didikku tulis kalimat ni. Sepatutnya biar putih mata, jangan putih tulang. Ini kerana kurangnya pendedahan terhadap pribahasa dan pembacaan bahan ilmiah.

Sebenarnya, aku nak cerita pasal gigi. Okey tak buat mukaddimah macam tu? hehehe..

meraka datang dengan pacuan 4 roda ini..

Sudah tiga hari pasukan dari klinik pergigian saratok berkampung di sekolah aku. Perkara ini adalah rutin bagi pihak kementerian kesihatan untuk memastikan setiap tahun murid-murid sekolah rendah mendapat rawatan pergigian yang sewajarnya.

Ingat lagi tak korang sewaktu kecik-kecik dulu? Bagi mereka yang berumur sebaya atau sekitar umur aku pastinya akan mendapat perkhidmatan percuma ini ketika di bangku sekolah dulu kan?

Ada yang menangis tak mahu jumpa doktor gigi. Kawan-kawan selalu memomokkan jarum yang besar akan disuntik di gigi membuatkan hati menjadi gerun. Playar yang memulas gigi dan disentap dengan kuat tidak kurang juga menghantui fikiran ketika itu!

Tapi, aku nak bangga sikit la kat korang semua.. *buat gaya penuh eksyen!*

Ketika sekolah rendah dulu, gigi aku tak pernah dicabut dan ditampal! Perkara ini berlarutan sehingga sekolah menengah. Pendek kata, aku jumpa doktor gigi hanya untuk diperiksa atau dibersihkan sahaja! No cabut-cabut or tampal-tampal!

murid pra-sekolah juga menjalani rawatan gigi


Seolah-olah situasi yang lalu wujud kembali apabila aku melihat anak-anak murid menghadapi kehadiran team klinik pergigian ini!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...