nuffnang

NUFF

Sabtu, 2 Jun 2012

TELATAH: "HARI NI, CIKGU FAIZ TAK DATANG DAH.."

Terlebih dahulu aku nak ucapakan selamat berjuang dan semoga dilimpahi nikmat apabila tiba di sekolah baru nanti kepada encik faiz..

cikgu faiz berbaju hijau sedang melayan murid-muridnya yang nyabak bermai-ramai


Beginilah kisah & telatah anak-anak didikku..

Kisah bermula di dalam kelas tahun 6. Di awal pagi. Kelas baru nak start..
Kelas matematikku pada hari ini; berbincang kembali soalan exam baru-baru ni.

   Aku: Kamu semua mesti lakukan operasi darab dulu barulah campurkan jawapan tu.
   Murid-murid: Baiklah cikgu.
   Aku: Okey, sekarang cuba kamu semua semak soalan ni

sambil mereka buat kerja yang disuruh, aku mencelah sambil memancing emosi mereka..

   Aku: Nampaknya betul la kata cikgu faiz, kemarin hari terakhirnya di sini.
   Murid-murid: Cikgu bulak (tipu), kenapa cikgu faiz kata dia akan datang lagi hari ni.
   Aku: Iye ke?
   Murid-murid: Amat (benar) cikgu! sehari tuk (hari ni), hari last kat sini.
   Aku: Habis tu, kenapa kelibat cikgu faiz tak muncul-muncul lagi?
   Murid-murid: Kejap lagi dia sampai la, lambat sikit..
   Aku: Tapi, cikgu faiz bagitau saya dia tak datang dah hari ni..

lepas tu, mereka dah tak buat kerja yang aku suruh buat. layan berborak la pulak..

   Murid-murid: Jadi kenapa dia kata nak datang?
   Aku: Dia tak nak kamu menangis sebab tu dia taknak datang.

mereka tak puashati dengan alasan aku. memang benar, cikgu faiz ada pesan supaya mereka tak nangis kelmarin. cigu faiz memang berjaya menahan air matanya walaupun anak muridnya tersedu-sedu menangis, bukan sorang dua tapi ramai!

   Murid-murid: Kami rasa cikgu faiz tak tipu. Dia akan datang!
   Aku: Ala kamu semua ni, tak paham lagi ke? Cikgu faiz cakap je arini  dia nak datang, tapi tak datang.. kelmarin dia cakap macam tu sebab tak mahu kamu menangis memanjang! nak pujuk kamu supaya jangan nyabak(nangis)!
   Murid-murid: Cikgu tipu...

Sambil lihat jam tangan dan mata melilau ke luar kelas, aku terus menjawab;

   Aku: Ada kamu dengar bunyi motorsikal dia? Dah lewat ni, hampir pukul 8 pagi dah ni.
   Murid-murid: Dia lambat sampai lah tu..
   Aku: Okey, kamu tak percaya? tunggu la..

Kemudian aku meneruskan sesi P&P lagi. Beberapa mata murid sekali sekala meninjau keluar kelas. Tiba-tiba bunyi motosikal kedengaran. Mereka berdiri serentak sambil melihat menerusi jendela. Hampa. Motosikal itu milik bapa murid yang menghantar anaknya ke pra-sekolah. tak lama kemudian muncul kereta cikgu noi dan diikuti dengan kereta kerani sekolah. Mereka tak fokus belajar. Aku tahu. Sengaja biarkan mereka. Kemudiannya aku bersuara sebaik menghabiskan langkah pengiraan pecahan di papan hitam.

   Aku: Haaa.. saya dah cakap. cikgu faiz tak datang! Semua orang dah masuk sekolah. Jam sudah pukul 8 lebih ni!
   Murid-murid: betul ke cikgu faiz pesan macam tu kat cikgu? Dia tak datang?
   Aku: Ye lah.. itu lah kamu, kemarin tak nak tengok muka dia puas-puas! rugi? kesian..

Beberapa murid perempuan kelihatan sugul. sedih kot. ada juga matanya kelihatan berkaca. mahu nangis gamaknya. aku meneruskan drama melankolik lagi sambil membuaikan kata-kata kecewa. hehehe...

sedih sungguh. menangis sungguh-sungguh mereka 


dan aku meneruskan lagi kerjaku; mengajar dengan nada sayu..(boleh jadi pelakon ni!). Murid-murid memang dah hilang tumpuan dah. tak senang duduk. ada yang menukup muka ke meja.

Tiba-tiba.. prenggg tut-tut-tut bunyi motosikal memecah kesungguhanku menyampaikan maklumat. Masing-masing tanpa disuruh berdiri dan menuju ke tingkap kelas. Sebaik sahaja melihat kelibat cikgu faiz, meraka terus bersorak keriangan. betul-betul menjerit 'yeaayy-yeaayyy'.. aku tersenyum. memang dah jangka!

dramaku pun terhenti di situ.. sayang jugak mereka pada guru yang bakal berpindah tu!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...