nuffnang

NUFF

Khamis, 17 Disember 2015

[TRAVEL] Tip & Trik Entertain Diri Sendiri Ketika dalam Penerbangan

Naik pesawat akan jadi sangat bosan terutamanya bila terbang bersendirian. Cuba ikuti tip & trik yang biasa aku buat untuk menggembirakan hati sendiri ketika dalam pesawat:


1) Tengok Movie

Kalau naik MAS atau Malindo biasanya ada skrin depan seat, jadi gunakan peluang tu untuk entertain diri sendiri. Kadang-kadang, tak sempat nak habiskan movie, pesawat dah nak landing. Guna trik ini; korang foward intro bagi movie tersebut (guna la yang lebih 8x speed tu..), biasanya permulaan movie penuh ngan iklan, nama barisan pelakon, production by dan bla,bla,bla.. Dan aku guna juga foward with speed ni bila part pelakon banyak bercakap! Haha..

Atau pun masukkan je movie dalam henpon atau tablet korang. Pasang la bila bosan. Earphone/headset jangan lupa bawa. Kalau naik Malindo air tu, korang boleh cas handphone atau tablet guna usb cable. Jadi, selain earphone, wayar pengecas usb jangan dilupakan juga.


2) Majalah Dalam Penerbangan

Kebanyakan airlines menyediakan in-flight magazine. Kalau korang baca satu persatu artikel dalam majalah tu mungkin akan menyebabkan rasa mengantuk dan bertambah lagi rasa bosan. Biasanya aku akan cari bahagian puzzle atau permainan dulu.

Kadang-kadang aku cipta permainan sendiri guna majalah tu. Sebelum membacanya, aku akan belek muka surat terakhir dan catat nombor mukasuratnya. Lepas tu aku akan tulis atas kertas atau dalam handphone sekurang-sekurangnya 10 nombor muka surat majalah tu (10 mukasurat pertama dan terakhir tak aci) secara rawak. Untuk apa? Curious tak? Sebenarnya aku akan periksa semula muka surat yang aku pilih tu sama ada ianya muka surat mengandungi iklan atau tak.. Paling banyak tekaan aku mengena stakat ni adalah 6/10 tau! Permainan ni nampak macam bodoh je.. tapi bagi aku sangat fun sebab


3) Dengar Muzik

Yang ini normal dan biasa orang buat untuk menghilangkan rasa bosan ketika dalam pesawat. Dan sila pakai headset atau earphone ya! Pernah sekali aku naik pesawat ke Lombok, abang-abang lombok pasang lagu kuat-kuat tanpa earphone dan diorang pakat nyanyi ramai-ramai, mujur seat aku tak dekat sangat dengan diorang. Memang la korang gembira dengar lagu macam tu, tapi orang lain rasanya macam ada neraka dalam hati dengan gelagat macam tu!

Tip dan trik kat sini, sebelum naik pesawat gunakan wifi free yang ada di airport untuk mendownload lagu terbaru dan kesukaan. Lepas tu jangan lupa buat playlist dalam henset, mp3 player atau apa-apa gajet untuk memainkan semula lagu tu!


.
.
.
Ok. ada banyak lagi yang aku buat macam main game kat henset, baca buku/komik dan lain-lain lagi. Terbang bersendirian sememangnya mewujudkan rasa bosan. Jadi pandai-pandai lah menghiburkan hati sendiri.

Aku ni, jarang memulakan perbualan dengan orang yang tak kenal yang duduk bersebelahan dalam pesawat. Biasanya orang lain yang memulakannya dahulu. Tapi bila diajak berbual, kadang-kadang terlebih pulak aku ni bergantung pada perwatakan orang tu..

Kebiasaanya, kalau aku duduk tepi tingkap, aku paling suka layan perasaan. Fikir tentang perjalanan/kembara, fikir tentang kehebatan ciptaan ilahi, fikir tentang bentuk mukabumi sesuatu tempat dan kadang-kadang fikir perkara-perkara lucu yang telah berlaku! 

3 ulasan:

  1. Mmg long haul flight membosankn.. hehe. . Itulah tu mmg kna buat sesuatu. Klau mlm blh tido, tp if siang...hmmm

    BalasPadam
  2. kalau long haul flight better bangun sekali sekala berjalan ke toilet atau saja-saja. Tapi kalau dah duduk tepi tingkap dan sebelahnya stranger yg tidur tak hengat.. lupakan saja. hehehe.. pernah kena dah!

    BalasPadam
  3. dah lama x terbang ke awam biru. Sekarang time untuk bekerja keras dan membanting tulang empat kerat.

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...