nuffnang

NUFF

Jumaat, 9 Januari 2015

[TRAVEL] Maganda Boracay! (Part 5) - Sky Experience Adventure, Cebu

Ada yang tertanya-tanya kat Crown Regency Hotel tu ada apa? Sebenarnya kat sini ada satu tarikan semacam taman tema iaitu Sky Experience Adventure yang terletak di atas sebuah bangunan tertinggi di Cebu!
Edge Coaster yang aku cuba. Yang naik ride dalam gambar tu bukan aku..

Berada pada ketinggian sekitar 470 kaki atau bersamaan 40 tingkat, Sky Experience Adventure (SEA) ini menyediakan beberapa pengalaman yang menguji kegayatan. Antaranya seperti Edge Coaster, Sky Walk Extreme, Paramount Climbing Wall, dan Cliff Hanger. Harga setiapnya boleh rujuk di sini.


Aku agak kabur sebaik sahaja sampai ke Crown Regency Hotel ni. Tak tahu nak cari jalan masuk ke SEA. Terpaksa pergi kat kaunter penyambut tetamu hotel tu.

Ada dua tower hotel ni. Kena pergi ke tower B. Nak cari lift naik ke tower ni pun agak tricky jugak, mujur direction yang diberi oleh receptionist kat kaunter tadi agak jelas.

Lepas naik lift, akan sampai kat kaunter SEA ni. Kat level ni juga ada restoren. Non-halal rasanya. Kalau setakat nak beli air dalam tin atau air kotak takpe lah.

entrance fee bayar di sini
 gambar diambil dari dalam lift
level 40
Nanti, bila kita dah pilih pakej yang berkenan di hati, diorang akan bagi wrist band untuk dipakai. Warna oren. Aku cuma pilih Edge Coaster je. Bukan sebab tak berani tapi memikirkan kos dan keriangan menikmati ride yang ada secara seorang diri macam tak berbaloi kalau dilakukan juga.

Kaunter daftar masuk Edge Coaster cuma setingkat lebih tinggi dari level kaunter beli tiket (aras 39). Kat sini disediakan rak penyimpanan beg/barang peribadi dengan sedikit deposit (akan dipulangkan semula)
kaunter daftar Edge Coaster
Pengalaman naik edge coaster bagi aku cukup mengujakan. Bayangkan lah, coaster akan condong kira-kira 45 darjah ke arah luar bangunan setinggi 40 tingkat dan bergerak mengelilingi sepanjang tepi/edge bangunan tersebut.

Kalau lah safety belt tercabut, memang akan jatuh terus ke bawah tanpa apa-apa halangan! Seronok naik ride ni sebab dapat menyaksikan 360 darjah panorama Cebu city dari ketinggian 40 tingkat.

Kebetulan ketika aku naik ride ni, matahari sedang terbenam. Sangat awesome, tapi sayangnya kamera tidak dibenarkan ketika riding..

wrist band oren di tangan
akan ada pekerja Edge Coaster dengan murah hati tawarkan diri ambil gambar
teleskop tersedia. cuma bayar 10 peso saja
boleh merayau-rayau kat area yang dibenarkannya..
Kalau ada rakan yang naik ride ni, boleh dirakam melalui kawasan yang dikhaskan
Hari semakin gelap, bandar cebu makin bergemerlap
asalnya mahu cuba guna teleskop ni, tapi tak jadi sebab dah gelap, nanti tak nampak apa-apa.. lagi parah kalau nampak hantu. hehe
Fuente Osmena. Ada air pancut kat tengah bulatan tu..
cahaya neon
banyak teropong macam ni kat sana. tak payah nak berebut-rebut ok..
sky extreme adventure.. ada berani?


kalau kecut perut ada toilet, terletak antara lorong dari lift ke kaunter Edge Coaster..
lagi.. Fuente Osmena
try to radar Santo Nino, tapi tak nampak..
good bye Edge Coaster..
Aku rasa, kalau datang ramai-ramai berteman memang happening naik semua kat sini. Aku datang sorang diri, jadi darjah keterujaannya tu belum memuncak sangat..

Aku suka tengok muka cuak sesiapa yang cuba benda-benda alah ni walaupun diri sendiri pun cuak jugak. hahaha..

Pabila hari makin gelap, baru teringat perut meronta untuk diisi. Mujur aku dah siap-siap cari dalam internet kat mana ada restoren halal.

Sambil turun lift dan berjalan ke arah restoren halal, aku isi perut dulu dengan jajan yang aku beli petang tadi. Dried Mango. Boleh tahan sedap. Lupa nak snap jenama apa yang aku beli. Ada banyak brand mangga kering terjual di Supermarket Robinson, sampai naik juling aku nak pilih..

Dan destinasi seterusnya, bergerak mencari restoren halal..

***Bersambung..

2 ulasan:

  1. Nampak macam best jugak ni... Tapi serammm...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mereka yang lemah jantung jangan cuba.. SS lemah jantung tak? Kalau suka mamah jantung pisang tak aci.. keh keh keh..

      Padam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...