nuffnang

NUFF

Isnin, 30 Disember 2013

TRIP LIST 2013, TAPI BANYAK YANG TAK DIDOKUMENTASIKAN

Senarai Trip & Kembara Sepanjang 2013

Tak sangka, kita dah berada di penghujung tahun 2013. Lagi tak sangka, rupanya tahun ni banyak juga aku dah menjejak tempat-tempat pelancongan terutamanya luar negara.

Tapi sifat malas aku ni yang terlalu bermaharajalela ni, membuatkan terbantut aku nak tulis dalam blog ni. Ada sebahagian je yang aku abadaikan dalam blog ni.

Jom kita tengok ke mana aku dah pergi sepanjang tahun ni:

1. Singapore - Universal Studio Singapore (Januari)
Trip ni aku pergi sensorang. Tukar duit pun tak banyak. Trip ni adalah rewards kepada besday aku lah kiranya. Dah tua-tua cenggini, mana ada orang nak sambut besday aku. So, raikan sendiri la yerr.. hehe

2. Vietnam - Ho Chi Minh (Cuti Maulud Nabi -Januari) 
Trip ni juga aku pergi sendiri. Aku tak tulis pun dalam blog ni. Taktau bila lagi nak taip kisah aku ke sana. Yang pasti, aku pergi bukan untuk shopping. Highlight aku kat sana adalah menjelajah peninggalan perang vietnam dan menjelajah lembangan Mekong.

3. Semarang - Demak - Dieng Plataeu (Awal Februari)
Trip ni pun aku pergi sorang-sorang, asalnya aku nak gi Pulau Karimunjawa, tapi ombak tersangat la kuat jadi semua kapal tak dapat berlayar & berlabuh. Makanya aku tukar planning pergi lawat tempat menarik di Semarang, Demak dan Dieng Plateau. Yang ni ada aku tulis dalam blog ni.

4. Balikpapan - Makassar (Mac)
Oleh kerana Maswing telah membuka route baru pergi balik Kuching-Balikpapan, aku telah mengambil peluang ini. Selanjutnya menggunakan pesawat CitiLink ke Makassar dan pulang ke balikpapan menggunakan pesawat AirAsia.  Balikpapan agak kurang tempat menarik dan tujuan utama trip ini sebenarnya aku mahu ke Tanah Toraja di Makassar. Trip ni juga aku pergi sendirian dan belum tahu bila nak start mengarang ceritanya.

5. JB- Legoland (April)
Trip ni aku pergi dengan dua orang rakan sekerja. Yang lucunya, kitorang salah pilih tarikh sewaktu membeli tiket flite. Sepatutnya kami pergi pada cuti umum Good friday, tapi tersalah tengok kalendar lah tu..hehe

6. Hadyai (April)
Nyaris aku lupa pasal trip singkat ni. Rasanya aku kat sana tak sampai 48 jam pun. Tapi puashati jugak sebab berjaya ke Khlonghe Market atau Pasar terapung Hatyai. seronok menikmati makanan kat sana.

Pasar Terapung di Hadyai
7. Pekanbaru - Bandung (Mei)
Cuti hari buruh digunakan sepenuhnay untuk aku travel solo ke Bandung. Aku jadikan Pekanbaru sebagai transit sebelum ke Bandung. Tak sampai 24jam pun kat Pekanbaru. Di Bandung, aku bukannya datang shopping tapi pergi ke kawasan volkanik yang agak jauh dari Bandung iaitu Papandayan. Kisah ni pun aku elum tulis lagi dalam blog. Biasanya sesiapa yang ke Bandung akan ke Tangkuban Perahu atau Kawah Putih.

8. Korea Selatan - Seoul & Jeju (Jun)
Kisah ni memang aku buat entry sampai 26 episod tau. Excited menaip sebab ni merupakan trip pertama aku keluar dari asia tenggara. Sila baca kalau berminat. Ke dah baca?

9. Labuan (September)
Dah lama aku teringin nak pergi labuan ni. Tapi selalu terbengkalai. Kat sini aku borong banyak cokelat. Apepun, coklat kat sini tak semurah di langkawi.

10. Kota Kinabalu (Oktober)
Day trip sahaja. Tiba di KK awal pagi pastu lewat petang dah bertolak pulang. Akak Imigresen pun terkejut bila cop passport aku time berangkat pulang. Hehhehe.. *memang kaki jalan!

11. Jepara - Jogjakarta - Jakarta (November)
Okeh, yang ni trip overland di jawa tengah. Asalnya aku nak ke karimunjawa. Tapi tak jadi jugak. Ni bermakna sudah dua kali aku batalkan trip ke pulau Karimunjawa. Takpe, tahun depan aku cuba lagi. Trip ni merupakan trip paling panjang tempoh travel berbanding trip-trip lain; 9 hari tau! Oh, yang ini pun aku patut tulis catatannya sebelum aku lupa.

Candi Borobudur dapat di akses dari Jogjakarta. Kemudian aku ke Candi Prambanan
Dalam banyak-banyak trip tu, cuma 2 sahaja yang aku tulis dalam blog ni iaitu trip Semarang-Dieng Plateau dan Kembara ke Seoul-Jeju.

Korang kena tau, betapa gigihnya aku kalau nak keluar melancong. Aku ke ambil flight dari sarawak dulu (kuching or sibu) sebelum ke Lcct tau. Jadi tiket flite aku kena bukan dari Lcct/Klia  je tau! Gigih kan?

3 ulasan:

  1. Balasan
    1. Terharu SM tulis komen kat sini sebab selama ni aku selalu jadi silent reader blog SM jer. Nanti aku masukkan 'merajinkan diri menghapdet blog' dalam azam tahun baru 2014!

      Padam
  2. Assalam Zulfahami...

    Ni baru betul2 kaki jalan ni... banyaknya lokasi dalam setahun...

    Saya ikut di sini.. dan listkan blog saudara dalam blog saya...

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...