nuffnang

NUFF

Sabtu, 13 Ogos 2011

FAIRY CAVE, KUCHING

Hai, Salam ramadhan! Untuk mengisi masa lapang, aku nak tulis sikit pasal tempat-tempat menarik kat kuching yang pernah aku lawat. Antaranya adalah Fairy cave ini, atau lebih dikenali sebagai gua pari-pari. Terletak agak jauh dari bandar kuching tetapi sangat dekat dengan pasar serikin (sempadan indonesia-malaysia).

Untuk ke sana dari kuching, sila tuju ke arah pekan bau dan ambillah simpang menuju ke pasar serikin (pasar ni yang hanya dibuka pada hari sabtu & ahad shj). InsyaAllah, ada signboard bila dah jumpa simpang tersebut.

Pasar serikin yang terletak berbelas-belas kilometer dari pekan Bau.

Apa yang menarik kat sini? Bagi peminat alam/nature, pastinya akan mengagumi ciptaan Ilahi ini kerana struktur guanya serta kedudukan gua yang terletak agak tinggi dari tapak parkir kenderaan. Setiap gua ada kelebihan tersendiri. Walaupun ianya tidak se-besar dan se-gah gua-gua lain di sarawak seperti gua niah atau mulu, tapi keunikannya tetap ada untuk menarik pengunjung datang ke sini.
Kena naik tangga untuk ke gua pari-pari ni. tinggi juga tangga ni lebih kurang 3 tingkat bangunan..letih naik tangga ni, boleh berpeluh-peluh jugak tau!

Ini pintu gua selepas naik tangga yang menyamai 3 tingkat tu

Beware! watch-up your head..

luas jugak lubang gua ni..

iyekkk.. hati-hati ngan guano/tahi kelawar bila nak pegang atau duduk kat dalam gua ni..

pemandangan dari dek pemerhati. okey la saiz gua ni..

semua yang kat bawah nampak kecik tau sebab gua ni tinggi lokasinya..

dek pemerhati(ikut suka aku je bagi namanya). boleh rest jap kat sini..









Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...