nuffnang

NUFF

Sabtu, 18 Jun 2016

[TRAVEL] Powerbank Berkuasa Solar - Gajet Sesuai Untuk Travel

Takkan korang tak kenal powerbank kot? Powerbank memang sinonim dengan pengguna tegar gajet terutamanya yang pakai smartphone dan tablet.

Kalau powerbank yang dikuasakan dengan solar pernah dengar tak? Aku pun baru je terfikir nak search pasal solar powerbank ni sejak tahun lepas. Itu pun selepas aku mengajar tajuk Tenaga kat budak-budak, pasal tenaga suria.

Berbalik kepada kisah solar powerbank ni, aku dah beli satu kat lelong.com.my. Jadi aku nak kasi review sikit pasal solar powerbank ni.


Sebenarnya ada banyak kapasiti kuasa bagi powerbank di pasaran, termasuk juga dengan solar powerbank ni. Ada yang berkapasiti 5000mAh, 10000mAh dan seterusnya. Lagi besar kapisitinya, lagi mahal lah powerbank tu.

Aku beli yang cikai je. Jenama pun aku tak tahu apa. Kalau nak cari solar powerbank yang agak berjenama seperti Yaobao atau Pineng memang tak jumpa la. Tak banyak solar powerbank yang dijual secara online setakat ini.

Solar Powerbank yang aku beli tu berkapasiti 12000mAh. Jadi saiz powerbank tu agak gedabak sikit lah.

Jom layan review Solar Powerbank yang aku dah guna selama seminggu lebih ni;



1. Dari segi harga, agak kompetitif juga, Aku beli dalam RM55  kat Lelong.com.my tidak termasuk harga pos. Kalau beli powerbank sahaja pun berkapasiti 12000mAh tu cuma murah sikit je. Agak berbaloi juga.

2. Nak mengecas solar powerbank ni ada dua cara, yang pertama dengan dedahkan pada sinaran matahari dan yang kedua, caskan sahaja pada soket elektrik di rumah seperti mengecas powerbank biasa tu.

3. Kena ingat, kuasa mengecas solar powerbank ni menggunakan kuasa solar cuma 1.7W yang mana sangat lambat. Aku jemur kat atas dashbox kereta seharian rasanya baru penuh satu bar (Kesemua bar/indikator tu ada empat). Aku rasanya, kalau nak cas powerbank yang benar-benar kosong memakan masa sekurang-kurangnya 5 hari!

4. Anggaplah mengecas menggunakan solar sebagai satu bonus/tambahan. Kalau pergi travel atau camping sekurang-kurangnya kita ada alternatif lain nak dapat tenaga simpanan kan?


5. Trend sekarang, powerbank mesti ada lampu suluh led yang kecil tu dan mempunyai 2 port USB untuk mengecas. Satunya berkuasa 1A dan satu lagi (dekat tepi lampu) berkuasa 2A (yang ni kiranya macam speed cas USB port).




6. Yang menarik, kedua-dua port USB tersebut boleh digunakan serentak, cuma kena sediakan satu sahaja lagi wayar pengecas.

7. Dalam pakej, wayar pengecas yang tersedia agak pendek, kira-kira 18cm. Wayar itu juga berfungsi sebagai pengecas powerbank. Tiada soket USB (kepala pengecas) yang didatangkan bersama Solar Powerbank.

8. Binaan solar powerbank ni nampak agak lasak kerana dibaluti dengan satu lapisan getah elastik yang mencegah berlaku kerosakan jika terhempas ke lantai.

9. Saiznya agak besar dan sedikit berat. Rasanya, ini adalah kelemahan utama Solar Powerbank. Kalau beli solar powerbank berkapasiti 5000mAh, rasanya saiznya lebih kecil sedikit.


10, Kesimpulannya, jangan terlalu berharap solar powerbank ni sangat efisien jika bergantungharap pada tenaga suria semata-mata. Keseluruhannya, agak berbaloi memilikinya bagi para traveller.

5 ulasan:

  1. terima kasih atas perkongsian yang di berikan

    BalasPadam
  2. salam singgah. TQ info. rupanya dah ada powerbank solar ni.. baru tau. tp caj dia kenapa lambat sangat hahaha..

    anyway follow sini :)

    BalasPadam
  3. terbaek produk ni :)

    Singgah n follow sini. Harap sudi follow http://ejulz.blogspot.com :)

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...