nuffnang

NUFF

Isnin, 15 Disember 2014

[TRAVEL] Maganda Boracay! (Part 1) - Jom Terbang ke Filipina

Sorry pembaca sekalian. Dah lama tak menaip. Selepas balik dari trip Krabi, ada satu lagi trip ke Bandung tapi aku nak skip dulu trip tu sebab bagi aku, trip tu adalah trip menemani adik-adikku yang mana tujuannya adalah untuk shopping! Eh, trip ke Busan pun belum di-update jugak!

Cukup! Kita go on je dengan kisah Boracay dulu.. Boracay ni adalah pulau terbaik dunia pada tahun 2012 tau! dan sejak beberapa tahun kebelakangan ni hingga tahun semasa, sering tersenarai dalam Top 10 the best island in the world..

Bagi aku, pulau Boracay ni memang cantik tetapi sudah terlalu dikomersialkan maka dah macam Bali dan Phuket. Terlalu happening sampai sesak dengan manusia!

Maganda (dalam bahasa Tagalog) bermaksud cantik/beautiful, dan Boracay berhak menerimanya kerana pasir pantai yang memutih lagi halus dan kebiruan lautnya yang menawan.

Perjalanan ke Boracay

Perjalanan/trip ke Boracay, Filipina

Sebenarnya aku tak terfikir pun mahu ke sini. Pada mulanya aku 'terbeli' tiket pergi-balik Kuala Lumpur-Cebu sewaktu promo AirAsia, alasannya aku belum pernah ke Filipina. Harganya cuma RM122 pergi-balik.

Flite ni adalah di bawah AirAsia Zest, ada sedikit berbeza seperti menu makanan yg dijual, reka interior dalam pesawat dan pastinya Cabin Attendantnya orang pinoy..

Tapi.. (*tetap nak bertapi-tapi..), aku tersalah beli, tersalah pilih tarikh! Entah macam mana tempoh travel aku adalah 10 hari! Mana aku nak cekau cuti? Aku bajet nak pergi dalam 4 hari je.. dan aku mencongak-congak untuk burn aje tiket tuh!

Dalam 3 bulan sebelum tarikh tiket tu, aku terbaca pasal Boracay ni kat blog Supermeng Malaya, terus semangat berkobar-kobar nak gi Philippines balik.

Aku pun buat lah sikit research dan menanti sebarang promo/peluang yang ada. Mungkin dah rezeki aku, tetiba AirAsia buat promo tiket murah Manila ke Kalibo(boracay). Cepat-cepat aku grab. Kemudian baru aku realize bahawa aku turun kat Cebu bukannya Manila!

Makanan dalam flite Zest air (Z2) dijamin halal seperti yang dimaklumkan oleh pihak AirAsia

Sebenarnya dari Cebu memang ada flight direct ke Boracay, sama ada mahu turun di Caticlan (airport kecik tapi sangat dekat dengan jeti Boracay) atau Kalibo (kena ambil masa 2 jam nak sampai ke jeti Boracay). Rasanya cuma dua airlines je yang sediakan route Cebu ke Boracay ni, iaitu Cebu Pacific dan Philippines airlines dan kedua-duanya mahal nak mampos harga tiket setakat aku servey..

Kalau covert kepada MYR, kira-kira rm138 pada masa tu..

So, terpaksa aku cari flight dari Cebu ke Manila pulak. Mujur dapat! Dan aku tak teragak-agak lagi beli tiket Manila ke Kuala Lumpur apabila Cebu Pacific buat promo murah, takde lah murah sangat (rm109 kot) tapi lebih murah dari tiket AirAsia pada waktu tu.

Jadi perjalanan aku nak ke Boracay macam complicated sikit; Kuching - Lcct - Cebu - Manila - Kalibo (Boracay) - Manila - Lcct - Kuching!

**Gila betul route aku ni.. dah sampai Kalibo airport kena spend 2.5 jam lagi baru selamat sampai kat hotel di Boracay!

Kat Cebu, aku bermalam dan pusing-pusing juga walaupun tak sampai sehari. Dan Manila adalah sebagai transit aku sebelum pergi ke Boracay dan pulang ke Malaysia!

**bersambung.. part 2


7 ulasan:

  1. oh aku baca pun pening.

    tapi x pe la atr least dah selamat pegi dan pulang

    BalasPadam
  2. Wah siap dapat nombor seat lagi masa booking...

    BalasPadam
  3. Jangan pening, baca rentetan kisahnya:
    (starting point aku dari kuching,so banyak kena pertimbangkan)

    1) mula-mula ingat nak round sekitar Cebu (plan asal)
    2) silap pilih tarikh. waktu pegi ok, balik tak ngam..
    3) search tiket, semuanya mahal utk cebu-kl (flite pulang)
    4) cari alternatif: lencongan cebu-manila-kl
    5) alang-alang dah sampai manila, baik round2 manila
    6) manila tak menarik mana selepas terbaca pasal boracay kat blog SM
    7) jadi buat lencongan lagi.. manila ke boracay!

    aku lagi pening nak atur semua ni, no wonder la SM baca pun akan pening..


    hahaha..

    anyway, blog SM pasal boracay banyak membantu

    BalasPadam
  4. Mie, seat tu auto-assign lepas buat web check-in.

    cuma makanan je beli siap-siap.

    tapi boracay memang terbaik la..

    BalasPadam
  5. sekarang ni nak pergi boracay senang je..
    dah ada flite direct kl ke kalibo (boracay)

    itu pun air asia launch sebulan selepas aku ke sana
    *ishhkk, ruginya..

    BalasPadam
  6. Adusss... Routes tu rasa macam bercelaru... Padahal kuching tu jiran je dgn philipine... He he he...

    BalasPadam
    Balasan
    1. flight direct kuching ke Cebu takde.. terpaksa transit di KK atau KL. Kalau guna route KK lagi mahal! Sob..sob..sob..

      Padam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...